
Publishing for easy credits: An Indonesian case 

24 | The Focus 
The Newsletter | No.72 | Autumn 2015

The pressure to publish is a familiar sensation for most academics, but it weighs heavier on some than on others. 
Knowledge of a particular language, for example, will often mean the diff erence between being able to publish for 
an international audience or not. Here I comment on the Indonesian case, as an example of the lengths gone to for 
career advancement. With the pressure high and the predatory publishers on the lure, scholars’ choices are often 
understandable, but standards of quality control must be improved if the reputations of academics, and the 
scientifi c world of research, are to be protected.
Ulrich Kozok

Publishing requirements for promotion
Indonesian universities have a four-tier academic ranking 
system: Asisten Ahli (tutor), Lektor (lecturer), Lektor Kepala 
(senior lecturer) and Guru Besar (professor).1 Each tier (jabatan) 
is further divided into two steps (golongan), except for Lektor 
Kepala, which has three steps. The procedure for promotion 
to the next step or tier is regulated by the Directorate General 
of Higher Education (Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi 
[Dikti]), and follows a credit point system (Sistem Penilaian 
Angka Kredit Dosen). Publications, and especially articles in 
international journals, weigh heavily in the credit point system.2

Besides regular promotion (kenaikan jabatan), an accelerated 
promotion (loncat jabatan) is also available for the 250,000 
sub-professorial academic staff  members (dosen) at Indonesian 
universities – only 10% of all academic staff  members are 
professors. Promotion is granted based on merits in teaching 
and education, service to the community, and research and 
publications. One of the requirements for advancement from 
the rank of Lektor to Lektor Kepala is that the applicant has 
published an article in either an accredited national journal or in 
an international journal. If, however, the instructor who applies 
for promotion to the rank of Lektor Kepala is not a holder of 
a doctorate, then the applicant must have published at least 
one article as the principal author in a reputable international 
journal. Promotion from Lektor Kepala to the rank of Guru 
Besar requires a doctorate and at least one publication in a 
reputable international journal. The requirements are tougher 
for those who opt for accelerated promotion. Promotion from 
lectureship to professorship requires four articles in reputable 
international journals. 

According to Dikti, an ‘international journal’ must have 
an ISSN, an online presence, an editorial board with members 
from at least four countries, and it must be indexed by 
international databases such as Web of Science, Scopus, or 
Microsoft Academic Search. Dikti furthermore stipulates that 
the article must be written in one of the six offi  cial languages 
of the United Nations (Arabic, Chinese, English, French, Russian, 
Spanish) – notably, not a native Indonesian language such 
as Bahasa. ‘Reputable’ international journals also need to 
have an ISI Web of Science (Thomson Reuters) impact factor 
or a Scimago Journal Rank (SJR).  

Potential, possible, or probable predatory publishers
The no-fee open access model with free downloads of scholarly 
articles has a number of advantages – the most obvious being 
the free accessibility of scholarly articles. In order to fi nance 
themselves, however, publishers either need a sponsor such as 
a university, or they must charge the authors. A study conducted 
in 2013 found that among the 9000 open access journals listed in 
the Directory of Open Access Journals (DOAJ), only 28% charged 
a publication fee. Among humanities journals, only 4% required 
payment by authors.3 Yet, many authors – the vast majority of 

them from developing countries, but also from Russia and other 
former Soviet republics – choose journals that do indeed charge 
fees. The reason is that a large percentage of fee-charging 
journals accept articles with little or no scrutiny. 

In 2013, John Bohannon, as an experiment, submitted 304 
versions of a fatally fl awed ‘wonder drug’ paper to open access 
journals.4 121 papers were submitted to journals listed in the 
Directory of Open Access Journals. The DOAJ lists quality open 
access, peer-reviewed journals. 167 papers were submitted 
to journals listed in the Beall’s List of ‘potential, possible, or 
probable predatory scholarly open access publishers’.5 By the 
time Bohannon published his article on the outcomes of his 
experiment, 157 of the journals had accepted the bogus scien-
tifi c paper and 98 had rejected it. 60% of the fi nal decisions had 
been made without a peer-review process. Of the 106 journals 
that had actually reviewed the paper, 70% accepted the bogus 
paper. The acceptance rate was, with 82%, much higher among 
the journals on Beall’s List, but a surprisingly high number of 
DOAJ publishers (45%) also accepted Bohannon’s ‘spoof’ article, 
despite the fact that it was signifi cantly scientifi cally fl awed. 

Predatory journals have mushroomed since 2010 and this 
has created, in Bohannon’s words, “an emerging Wild West 
in academic publishing.” The 2015 Beall’s List of predatory 
open access publishers contains 693 publishers – an increase 
of 241 since 2014. Furthermore, the publishers on the list have 
portfolios that ranges from just a few, to hundreds of individual 
journal titles. Dikti is well aware of this issue and has started 
to develop its own blacklist, but hitherto it only contains 
three entries!6 Dikti’s advice is both outdated and insuffi  cient, 
and its guidelines as to what constitutes an ‘international 
reputable journal’ are inadequate. 

Exposing a predator
One journal that fulfi ls all of Dikti’s requirements for 
a ‘reputable international journal’, is the Journal of Language 
and Literature published by the Progress Publishing Company 
in Baku (Azerbaijan). The Journal of Language and Literature, 
and also the other fi ve journals published by the Progress 
Publishing Company, became increasingly popular among 
Indonesian scholars. Hundreds of articles were published 
by Indonesian scholars, especially from smaller and less 
prestigious universities. In the February 2015 edition of 
the journal, every fourth article originated from Indonesia. 
The Progress Publishing Company became a convenient 
venue to accumulate easy and, with just a US$290 fee, 
relatively inexpensive credits for tenure and promotion. 

In mid-2014 I exposed the Progress Publishing Company 
as a predatory publisher, which was deceiving researchers 
by pretending to be a legitimate journal.7 Despite positive 
Scopus and Scimago Journal Rank indicators, the submissions 
were often of poor quality, and there was no evidence of even 
basic editing. The names (and addresses) of the members 
of the editorial boards of the various journals had been taken 
from the Internet without the knowledge of the alleged board 
members. The ‘board members’ demanded that their names 
be deleted from the site, and the editor-in-chief resigned. 
A few weeks later the website of the Progress Publishing 
Company disappeared for good. Unfortunately, as the enter-
prise was an online money making scheme, not a single article 
had ever been printed. And so, with the dissolution of the com-
pany, several thousand articles, submitted mainly by young 
researchers from developing countries, also disappeared.

The following describes the case of just one of many 
hundred articles submitted by Indonesian researchers with 
the apparent goal to gain easy credit points for promotion. 
In 2014, a group of researchers from Diponegoro University 
submitted an article with the title “Identifi cation of lifestyle 
adaptation due to aircraft noise in Ahmad Yani International 
Airport and surrounding” to the Science Journal of Sociology 
and Anthropology published by Science Journal Publication [sic].8 
After paying the publishing fee of US$500 the article was 
accepted for publication. 

The Science Journal of Sociology and Anthropology prides 
itself for its “quality, reputation and high standard of peer 
review.” The “fast and unbiased [...] double-blinded peer review 
process” is said to “ensure professional and fair review” of 
submitted manuscripts. Submitting a paper to the journal 

is made easy: “Generally peer review is complete [sic] within 1-2 
weeks and the editor’s decision within 24 hours of this.” This is 
the abstract of the article as published by this assumingly trust-
worthy publisher. All typographic mistakes are the authors’:

Noise is one of the most common items used by aircraft 
around the world , there are About 50,000 commercial 
fl ights each day around the word and 3 million people 
traveling . In the operational of aviation in Ahmad Yani 
International Airport Semarang , an airplane can make 
some noise. The noise is a sound that unwanted in a place 
and time scale, it can make some disturbance that infl uence 
human freshness and health. Particularly for Residents 
whom living very close by the airport such as Graha Padma 
and Tambakharjo.

The authors frequently omit spaces between words and 
violate rules of punctuation either by putting a space before a 
punctuation mark or by not putting a space after a punctuation 
mark. Note that the numeral ‘2’ in the following quote is not 
a footnote mark. 

By that defi nition, thesound emanating from jet aircraft 
is considered noiseto most people.2 the real estate 
professional needs toassess the market’perceptions 
towards airport noise, knowing that those perceptions 
are then translated intosales prices when the properties 
are sold and other indications of market values. 

Poor English does not necessarily mean that an article is of 
low quality, but a combination of poor English and poor quality, 
as in this article, is unfortunately not uncommon, especially 
in predatory journals. 

This example, and the case of the Journal of Language 
and Literature, shows that a journal with a SJR ranking is not 
necessarily a reputable journal. And as Bohannon’s experiment 
has shown, there is no clear line separating ‘good’ from ‘bad’ 
journals (even DOAJ listed journals accepted his phoney article). 
After Bohannon’s revelation, DOAJ tightened its inclusion 
standards, but as long as the Wild West dominates fee-based 
open access publishing, and as long as Indonesian universities 
do not apply tougher standards of quality control, it may be 
diffi  cult to constrain the fl ood of low quality articles published 
in questionable journals. 

Uli Kozok is Professor and Program Coordinator 
at the Indonesian-Malay Language Program, University 
of Hawai’i at Mānoa (kozok@mailbox.org). 
 

References
1  Lecturer, assistant professor, associate professor, 

and professor in US terminology. 
2  Writing a high school textbook merits 5 credits, a monograph 

is worth 20 credits, an article in an accredited national journal 
receives 25 credits. An article published in an international 
journal indexed by a reputable international database (such 
as Web of Science, Scopus, or Microsoft Academic Search) 
gets 30 credits, or even 40 if the journal has an impact factor: 
a measure refl ecting the average number of times an article 
published in that journal has been cited.

3  Kozak, M. & J. Hartley. 2013. ‘Publication fees for open access 
journals: Diff erent disciplines – diff erent methods’, Journal 
of the American Society for Information Science & Technology 64 
(12): 2591–2594.

4  Bohannon, J. 2013. ‘Who’s Afraid of Peer Review?’, Science 
342: 60-65, http://www.sciencemag.org/content/342/6154/60.
full.pdf

5  http://scholarlyoa.com/publishers/
6  http://pak.dikti.go.id/portal/?page_id=145
7  http://ipll.manoa.hawaii.edu/internal/documents/

predatory-publishers/
8  http://www.sjpub.org. A shorter version of the article was 

published in the same year – in English but with an Indonesian 
title – in Prosiding Seminar Nasional Biologi 11 (1), Program 
Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Sebelas Maret. 
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/view/4888 

researchers from developing countries, also disappeared.

hundred articles submitted by Indonesian researchers with 
the apparent goal to gain easy credit points for promotion. 
In 2014, a group of researchers from Diponegoro University 
submitted an article with the title “Identifi cation of lifestyle 
adaptation due to aircraft noise in Ahmad Yani International 
Airport and surrounding” to the 
and Anthropology
After paying the publishing fee of US$500 the article was 
accepted for publication. 

itself for its “quality, reputation and high standard of peer 
review.” The “fast and unbiased [...] double-blinded peer review 
process” is said to “ensure professional and fair review” of 
submitted manuscripts. Submitting a paper to the journal 


